Kun toimeksiantojen määrä kasvaa, on se ongelma yrittäjälle – onneksi positiivinen. On kuitenkin pidettävä huolta, että työmäärä jotenkin säilyy hallinnassa. Tärkein voimavaramme on henkinen ja hyvinvointi on kaikkein tärkeintä. Mieleeni jopa juolahti, että Pelismo Oy voisi olla myynnissä yrityksenä. Tätä jopa valmisteltiin alustavasti.

Intuitioni kuitenkin palautti värit kohdilleen. Jos yrittäminen oli kantanut tähän saakka, miksi ihmeessä pitäisi lopettaa sen, mitä intohimolla on tehnyt? Joko ryhdymme tekemään vähemmän töitä tai sitten löytäisimme uuden lenkin ketjuumme.

Klaus toteutti keväällä 2011 uuden P+Rekry®-kyselylomakkeen, joka toimii www-sivuillamme. Teimme siis itse räätälöidyn alkuselvityksen, joka työnhakijan tuli täyttää. Yksinkertaisesti se myöskin kertoi, osasiko hakija lukea työpaikkahakemusta ja sen vaatimuksia: puhelimitse ja sähköpostitse tulleet hakemukset menivät roskakoriin.

Pienelle yritykselle on äärettömän tärkeää, että työntekijät ja osakkaat asuvat lähialueella; niinpä kohtalo ohjasi työpaikkailmoituksen Paikkakuntalainen-lehteen. Tämä yli 30 vuotta toiminut alueellinen lehti sisältää pelkästään mainoksia ja on vahva media. Hakijoiden määrä yllätti positiivisesti ja erilaisten vaiheiden jälkeen Hanna Söderström tuli valituksi. Tehot siis lisääntyivät yrityksessä vähintään kolmanneksen!

Muutto Keuruulle

Keskeinen sijainti on tärkeää. Menin tapaamaan Keuruun kehittämisyhtiö Keulink Oy:n toimitusjohtaja Esa Lintulaa, joka antoikin kaiken tukensa ja useita kontakteja sopivista toimitiloista. Olin hieman hermostuksissani, sillä Hanna tuli juurikin Keulinkin palveluksesta…mutta Esa toivotti kaikkea hyvää meille ja olemmekin tehneet sujuvaa yhteistyötä kaiken aikaa.

Tervetulleeksi meidät toivotti myös paikallinen aktiivinen yrittäjäjärjestö, puheenjohtajanaan Tapani Paasu. Pienellä paikkakunnalla voidaan tehdä asioita suurella sydämellä, niin ainakin Keuruulla. Jokavuotinen risteily Keurusselällä siipirataslaiva Elias Lönnrotilla onkin rento miljöö tavata muita yrittäjiä. Eikä pidä unohtaa, että Keuruun markkinat on alueen suurimpia kesätapahtumia yli 20 000 kävijän määrällään. Se on yrittäjäjärjestön voimannäyte ja järjestetään vuonna 2013 jo 30. kerran.

Megamarket ja Megaburger

Pohjanmaalla kasvaa voimakkaasti yrittäjähenkistä väkeä ja myös seutukunnallinen markkinointi on näkyvää. Seinäjoen seudun KOMIA teemaa ei todellakaan piilotella. Vuodesta 2005 lähtien Keuruulla toiminut Megamarket on Kari Ketolan perheen vetämänä ”kauhajokinen vientituote” ja moderni MEGAostoskeskus avattiin 10.8.2011. Saman katon alla löytyy esim. Hesburger, jonka Mega-burgerin saat toki muualtakin päin Suomea.

Suomalainen ja paikallinen perheyritys, joka tuo alueelle yli 30 työpaikkaa, on Keuruulla näkyvä vaikuttaja. Kauppiaan löytääkin päivittäin jostain päin markettia, sillä henkilökohtainen asiakkaiden palvelu ovat MEGA-tiimin kasvualustaa.

Lienee Pelismo-intohimon seurausta, että syvällisten keskusteluiden jälkeen saimme toimeksiannon suunnitella yritykselle graafisen ilmeen ja verkkosivut. Yhteistä meillä onkin jatkuva kehittäminen ja halu palvella parhaalla mahdollisella tavalla.

Printtiä tarvitaan

Keuruulla on tiivis graafisen alan keskittymä, esimerkiksi Otavan kirjapaino on ollut paikkakunnalla vuodesta 1955. Yrityksen tuotantokoneistoon on investoitu vuosien saatossa voimakkaasti ja vuonna 2012 tämä monipuolinen ja moderni tehdas toteutti esim. Sofi Oksasen kirjan 100 000 kappaleen painoksen.

Lukuisia pienempiä alan yrityksiä löytyy, myös varustettuna viimeisimmällä digitekniikalla. Esimerkiksi halusimme tämän kirjan korkealaatuisesti toteutettuna, 200 kpl painoksen – vieläpä niin että jokainen Pelismon 20-vuotisjuhlien vieraista saa oman personoidun kappaleen. Keuruskopio Oy:n upouusi Xerox iGen5 hoiti painamisen, konehan on kuin pieni kirjatehdas!

Olemme toteuttaneet yrityksen www-sivuston ja teemme yhdessä jatkuvaa kehittämistä sekä tuotteistamista. Laatukäsityksemme kohtaavat sekä painoalalla että sähköisessä markkinoinnissa.

Jaa tämä blogikirjoitus!