1990-luvulla olutravintolat olivat tulossa suomeen uudella innolla. Pelkät keskiolutkuppilat saivat haastajakseen keskieurooppalaiseen tapaan sisutetut viihtyisät pubit ja cafét. Näiden olutvalikoima oli myös aivan jotain muuta, mihin olimme tottuneet.

Delifox Oy:n Kalaravintolat olivat kotimaisen olutkulttuurin edelläkävijöitä. Gran Café –tyyppinen miljöö ja erittäin laaja valikoima löytyvät Helsingin kantakaupungin parhailla paikoilla.
Yksityisenä yrityksenä Delifox-ravintolat on tänä päivänä maamme johtavia olutkulttuurin edistäjiä: Janoinen Lohi, Hilpeä Hauki, Punavuoren Ahven, Vastarannan Kiiski…

Ravintolakonseptien uudistaminen on jatkuvaa työtä ja tarjosi monipuolisia pieniä toimeksiantoja Pelismolle. Teippaukset, somisteet ja erilaiset markkinointitempaukset tehtiin nopealla sykkeellä ja aina aikataulussa. Eräät ensimmäisistä tekemistäni www-sivuista toteutin Delifoxille.

Kalaravintolat-peli on olutpelien klassikko, jonka Pelismo loi. Tämä perustui idealtaan löyhästi Euroopan Ympäri -peliin, mutta
tässä tapauksessa kysymyksen olivat oluen maailmasta. Tiukkojen hintaneuvotteluiden perusteella päätimme, että kysymykset tulevat suoraan ravintolapäälliköiltä: hehän oluet ja asiakkaat tuntevat, lisäksi säästetään rahaa! Kysymykset tulivatkin lopulta, mutta vaikeusastetta on vähintään riittävästi,
esim:

Islanti
• Kysymys: Baldur Kårason, kuka hän on?
• Vastaus: Tunnettu panimomestari Reykjavikista.

Millennium Beer

Avecra Oy oli päättänyt juhlistaa vuosituhannen vaihdetta tuomalla R:n ravintoloihin uniikin Millennium Beer -oluen. Jälleen kerran suuremmat toimijat ”eivät ehtineet palvella” ja pääsin suunnittelemaan jotain uniikkia.

Aikataulu oli tiukka: joulukuun alussa olut piti esitellä ja laittaa markkinointi käyntiin sekä asemilla että junissa. Sitä ennen tulisi olut panna Belgiassa, pullottaa ja laittaa etiketit… Allekirjoittaneella pelivaraa siis noin kuukausi! Oma lisämausteensa oli perinteikkään panimon (Diamond Beer) verkkainen toiminta ja antiikkinen tekniikka.

Vaan kaikki sujui hyvin, olut myös myytiin loppuun ennätysajassa! Juomanlaskija-lehti 5/1999 toteaa: ”Etiketin toteamus samppanjamaisuudesta osuu oikeaan. Väljästi Duvel-tyyliä edustava tuote on kirpeä, hedelmäinen ja vahvasti humaloitu.”

Jaa tämä blogikirjoitus!