Nuorkauppakamari on nuorten aikuisten kansainvälinen kouluttautumisjärjestö. Se pyrkii vaikuttamaan yhteiskuntaan positiivisesti kehittämällä jäsentensä johtamistaitoa, sosiaalista vastuuta, yrittäjyyttä ja kansainvälisyyttä. Nuorkauppakamarin kansainvälisiä jäseniä ovat olleet esimerkiksi Bill Clinton, Charles Lindbergh, Kofi Annan, ruhtinas Albert, Jacques Chirac, Al Gore ja Howard Hughes.
Suomen Nuorkauppakamareissa oli tuohon aikaan 105 paikallista kamaria. Liityin Suomenselän Nuorkauppakamariin Ähtärissä vuonna 1990. Tämä olikin erinomainen järjestö tutustua muihin ihmisiin, joilla usein löytyi jotain ainutlaatuista positiivisuutta tai dynamiikkaa – asioita paitsi suunniteltiin, myös saatiin aikaiseksi. Osallistuin aktiivisesti myös kansainvälisiin kokouksiin ja erilaisten vaiheiden jälkeen toimin kamarin puheenjohtajana 1994. Nuorkauppakamari opetti ennen kaikkea verkottumisen ja tärkeiden kumppanuuksien tärkeyden. Vuodesta 1993 lähtien Pelismo Oy:n kirjanpito on hoidettu Tilitoimisto Orava Oy:ssä Seinäjoella – tutustuin Matti Oravaan juurikin kamaritoiminnan myötä. Matkan varrella olemme paitsi auttaneet ristiin yritystemme kehittymistä, myös uusia asiakkuuksia on tullut.
Matin kanssa pohdimme Vaasan JCI -vaalikokouksessa syksyllä 1994, kuinka kätevää olisi rakentaa kanta-asiakkuuksia etukortin avulla. Ostokset suuntautuisivat etukortin yrityksiin ja kauppa kävisi suhisemalla. Havaintojemme mukaan tällaista ei vielä Suomessa oltu keksitty, niinpä löimme viisaat päämme yhteen ja perustimme Savecard Oy:n.
Etukorttien edelläkävijä…
Idea oli yksinkertainen. Me myisimme yrityksille mainostilaa kortista ja he tarjoaisivat kuluttajille edun: alennus, vain tällä kortilla, extraetu tms. Asiakas ostaisi kortin edulliseen hintaan ja sen tulisi olla hyvin saatavilla.Markkinointi hoidettaisiin kaupallisessa radiossa niin, että jokainen tarjous pääsee esille. Savecard oli paikkakuntakohtainen, joten myyntiä ja markkinointia myöden oltiin myös pienten yritysten ulottuvilla.
Kävimme perusteelliset neuvottelut myyntikanavasta ja yhteistyökumppaniksi valikoitui R-Kioski. Tämä oli tietenkin paras mahdollinen vaihtoehto meille, samalla todellakin arvonsa tunteva = hyvin kallis. Arvokkaana oppina oli jakelukanavan tärkeys liiketoiminnassa!
Ensimmäinen Savecard-kaupunki oli Jyväskylä. Markkinointineuvottelut Radio Jyväskylän kanssa kestivät huomattavan pitkään ja huomasimmekin pian että paikallinen urheiluseura ”keksi” ideamme uudelleen. Saimmekin siis toisen arvokkaan opetuksen: kun idea on riittävän hyvä, voi joku nopsajalka sen myös kaapata!
…tunnustaa bonuskortit paremmakseen
Olimme edelleenkin täynnä uskoa liikeideaamme. Palkkasimme ensimmäisen työntekijän ja aloitimme markkinoinnin Pieksämäellä. Itse projekti lähti lupaavasti liikkeelle, myös myyntihenkilömme oli erittäin aktiivinen.
Maailmanvalloitus sai kuitenkin ankaran kolauksen, kun eräänä syksyisenä sunnuntaiaamuna Keskisuomalaisen, Aamulehden ja Helsingin Sanomien etusivut täyttyivät Keskon Plussa-kortin julkistuksesta. Myös muut mainoskanavat alkoivat täyttyä uudesta etukortista, jonka kattavuus oli tuohon aikaan vailla vertaa.
Kovin pitkään ei tarvinnut miettiä, kenen voimavarat tässä riittävät. Vähin äänin maksoimme kulut pois ja ryhdyimme keskittymään kumpikin omiin liiketoimiimme.