2015 – Maailma on globaali
Olen päivä päivältä yhä enemmän sitä mieltä, että Keurusseutu on upea paikka elää, asua ja yrittää! Kunta panostaa tulevaisuuteen investoimalla todella voimallisesti kouluihin ja päiväkoteihin, eikä yritysmaailmassakaan alavire ole päällimmäisenä.
Emme ole (vielä) käyneet avaruudessa, mutta Tellus-planeetan karttapalloa katsoessa näyttäisi, että Shanghaista tai Torontosta Keuruulle on kohtuullisen pitkä matka. Vai onko sittenkään? Esimerkiksi näistä kahdesta miljoonakaupungista on asiakas matkustanut meille Keuruuntie 12:een tapaamiseen. Keväällä 2015 perinteikäs Milanolainen konevalmistaja lähestyi meitä tosimielessä voisimmeko toteuttaa heidän www-sivustonsa.
Internet on toki kaikkialla, mutta henkilökohtainen verkostoituminen on edelleen tärkein tapa tehdä sopimuksia. Kaiken yläpuolella luottamus, joka syntyy vain tekemällä toimeksiannot vähintään niin hyvin kuin asiakas odottaa. Luottamus on kansainvälinen asia.
DMExco, Köln
Maailman suurin digitaalisen markkinoinnin vuosittainen tapahtuma järjestettiin syyskuussa. Team Pelismo lähti matkaan tapahtumaan, jossa liki 900 näytteilleasettajaa kertoi uutuuksistaan. Myös koulutukset ja luennot olivat huippuluokkaa, esim. Googlen ja Disneyn seminaareihin oli todellista ruuhkaa.
Tärkeintä digitaalisessa markkinoinnissa on SISÄLTÖ
Sisältö kertoo tarinan, herättää tunteen ja intohimon, joka mahdollistaa tuotteen tai palvelun myynnin. Oikea tuotteistaminen ja rakentaa brändi ovat yhä arvokkaampia, elintärkeitä osia yrityksien toiminnassa.
Mitä paremmin asiakkaan tuntee, sitä helpompi on kohdentaa oikea viesti hänelle. Tärkeää on olla aktiivinen, avoin ja dynaaminen kaikessa markkinoinnissa.
- www-sivuilla tärkeintä on oma myytävä tuote/palvelu
- on oltava aktiivinen, avoin ja dynaaminen
- CRM data mahdollisimman tarkkaan kohdennettuna asiakkaiden mukaan
- Asumismuoto, ikä, perhe, harrastukset …
- Mobiili, läppäri, interaktiivinen tv-yksikkö …
- viesti kohdennetaan mahdollisimman tarkkaan juuri personoidusti asiakkaalle, joka tunnetaan
- erilaiset kanta-asiakasjärjestelmät ovat ytimessä
- ihminen luopuu tiedoistaan, kun saa vastineeksi jotain etuja
Markkinoinnin haasteet 2016
- enemmän teknisiä alustoja, joilla mainostetaan
- puhelin, tabletit, tietokoneet, tv, radio, esineiden internet…
- enemmän sovelluksia, joita käytetään mainosten vastaanottoon
- toimitetut ohjelmat, appsit, lehtien digiversiot, sähköpostit…
- enemmän tiedonkeruuta, tilastoja sekä toimijoita uusine ideoineen
- Googlen data kattavin, mutta uusia toimijoita tulee valtavasti
- vähemmän oikeaa tietoa asiakkaasta
- kiire, kiire, kiire, ei ehdi selvittää asiakasta (ja tämän tahtoa)
- tietoa voi olla paljonkin, mutta ilman analysointia kaikki on turhaa tietoa
Markkinoinnin menetelmät 2016
- www.yritys/tuote/palvelu.kansallinentunnus
- sisältö kertoo tarinan, herättää tunteen ja rakentaa brändin
- tuotteet, palvelut, mitä myydään
- monikanavaisuus, verkkokauppa
- intohimo kehittämiseen
- video ja kuva
- visuaalisuuden merkitys korostuu
- tuotekuvat tärkeässä roolissa verkkokaupassa ja markkinoinnissa
- liikkuva kuva osana viestiä
- email uutiset ja uutiskirjeet
- kustannustehokkain tapa viestiä
- sisältö kaikkein tärkein
- asiakkaan tunteminen kaiken onnistumisen perusta
- CRM
- Jaetaan asiakkaat haluttuihin segmentteihin
- Seurataan käyttäytymistä ja hiotaan viestiä asiakkaan mukaan
- Sosiaalinen media
- Pirstaloituminen suurin haaste
- Pitää tietää, mitä mediaa asiakas käyttää (CRM)
- FB, YouTube, Twitter, Instagram, LinkedIn, Shazam, Spotify jne.jne.
Parhaat kanavat tehdä kauppaa 2016
- email
- uutiskirje, jossa tarjous tai houkutin, ohjaus www-sivuille
- sisältö johon nähty vaivaa, eli tunnetaan asiakas
- kannustetaan toimintaan tai vähintään annetaan lisäarvoa asiakkaalle
- ylivoimaisesti kustannustehokkain digitaalinen kanava, määrät huikeassa kasvussa
- www-sivut
- yrityksen tarina, miksi olla olemassa
- tuotteen ja palvelun omat sivut
- mistä tuotetta saa ostaa, selkeät kontaktitiedot
- verkkokauppa osana sivustoa
- kaikki viestintä ohjaa liikenteeseen sivustolle, jonka tarkoitus on tuottaa lisää kauppaa
- sisällön tuotanto jatkuvaa: mahdollistaa asiakkaiden palaamisen sivustolle > hakukoneranking > lisää asiakkaita > lisää kauppaa
- suositus
- ylivoimainen kansainvälinen ja kansallinen tekijä myynnin edistäjänä
- yksinkertainen: pidetään vain huolta erinomaisesta palvelusta ja tuotteen laadusta!
- perustana jatkuva panostus toiminnan parantamiseen
- ei sovi pikavoittojen tavoittelijoille, sillä usein on niin kiire ettei ehdi ansaita luottamustakaan…
- video
- ilman tarinaa on vain turhaa: idea on tärkein
- houkutteleva tai informatiivinen tuotteen tai palvelun esittely, ohjaus www-sivuille
- parantaa some-näkyvyyttä, liikkuvaa kuvaa helppo ymmärtää
- YouTube-kanavat ja jatkuva sisällön tuotanto
- some
- eri toimialoilla erilaiset asiakkaat ja erilainen some-kulttuuri
- on tunnistettava asiakkaan kanava, mihin tuotetaan sisältöä
- esim. matkailu: FaceBook, Twitter, Instagram / tekniikan toimijat: Instagram, LinkedIn
- halutun asiakkaan käyttämä alusta, ohjaus www-sivuille
Bigdata
- Valtavien tietomäärien kerääminen ja analysointi
- Markkinoinnin kohdennus tarkkaan oikealle asiakkaalle
- Liidit: tiedetään, mitä asiakas etsii / haluaa
- Liikenne ohjautuu kaikista välineistä oikealle www-sivuille ja oikeaan tuotteeseen
- Suunnitellut toiminnot myyntiä edistämään
Markkinnointi 2016 in Brief
- PERUSTUS rakennetaan www-sivujen avulla, jossa vahva kaupallinen sisältö
- RAKENNUS tehdään vahvaksi oikeilla tuotteilla, joita asiakkaat ostavat
- LAAJENNUS on mahdollinen, kun tunnetaan asiakkaat tarkasti
- PILVENPIIRTÄJÄ kun viesti, tuote, asiakas ja jatkuva kehitys kohtaavat